BERSAMA TUNTUTAN AS-SUNNAH

  • IKUTILAH AS-SUNNAH
  • “Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Ali 'Imraan, 3:31)
  • لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.” (QS. Al Ahzab, 33:21)

Pakcik & Makcik

Pakcik & Makcik
Teringat 14 tahun dulu...

Thursday, April 3, 2008

Jangan Bersedih (La-Tahzan)

assalamualaikum wr wb.

semakin lama, usia semakin pendek. itu hakikat tetapi aku sendiri kengkadang terlupa... mati dah tidak jauh! mengapa selalu alpa dan tidak meningkatkan ibadah & kepatuhan kepada Allah/Rasulullah? ampunkan hambamu ini ya Rabb! selalunya, ramai kita akan mengingati masa yg lepas (baik @ buruk) dengan alasan utk jadikan panduan & teladan. tetapi, jika sekadar mengingatkan semalam2 itu tidak membawa apa2 kebaikan utk hari ini... apa gunanya? atau seolah2 pula mengingati semalam utk merancang hari esok... atau sekadar berangan2 utk masa depan, apa gunanya? bukankah semalam sudah tak mungkin kembali, esok belum tentu datang utk kita? yg perlu kita usaha dan tempuh ialah HARI INI!!!!

kenapa teman kata begini pagi ini? well, selama ini teman lupa... selalu bersedih dengan keadaan yg telah berlalu... misalnya : bila kereta accident, terfikirlah... kan baik kalau tak lalu jalan ini tadi... @ bila anak jatuh basikal, terlintas pula... itulah, kalau tak benarkan keluar tadi, tentu tak jatuh!

namun, mungkin Allah kasihankan hambaNYA... kini teman sedar... semua itu membuatkan diri ini menjauhiNYA. bila kita bersedih/kesal dgn apa yg telah berlaku, kita sebenarnya tidak redho dengan ketentuan ALLAH.

untuk itu, ohh diri... berubahlah. anggap ini hari terakhir utk hidup dan buatlah segala kebaikan demi ALLAH, HARI INI juga! jangan tunggu esok kerana esok belum pasti. jangan terpedaya dengan ajakan iblis agar kita banyak berangan2... serahkan segalanya kepada ALLAH dengan syarat berusaha seoptimum mungkin. kelak, bila sampai masanya dipanggil pergi... tiada kekesalan dan gusar meninggalkan segalanya di dunia...

wallahua'lam. takbir!!!