BERSAMA TUNTUTAN AS-SUNNAH

  • IKUTILAH AS-SUNNAH
  • “Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Ali 'Imraan, 3:31)
  • لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.” (QS. Al Ahzab, 33:21)

Pakcik & Makcik

Pakcik & Makcik
Teringat 14 tahun dulu...

Friday, September 12, 2008

Ramadhan ini...

salam semua...

semoga kita semua berada di bawah lembayung Allah sentiasa. sudah 1/3 Ramadhan berlalu. kini fasa makhfirah tiba... sejauh mana teman memanfaatkan masa utk beramal kepadaNYA? terus cuba sedaya mungkin. mana tau teman punya ini yg terakhir. Allah... hanya MU jua yg mengetahui nasib hamba2 seperti diriku ini.

saja nak share... Ramadhan ini telah memberikan byk pengalaman dan pengajaran pd teman sbg perantau.
pertama: hargai masa berpuasa dan berbuka, bersahur dan beribadah dgn keluarga. ia akan sgt dirasakan kekurangan apabila kita melakukannya tanpa mereka. kadang2 rasa nak mengalir air mata bila teringat anak isteri...
kedua: sentiasa cuba dan berusaha menambah ilmu (especially agama) setiap luang yg ada. teman di sini dipanggil ustaz! natijahnya, hampir semua yg ada meletakkan teman bukan di tempat yg sepatutnya. mereka sangka teman penuh ilmu, baik bacaan quran dan pandai selok belok agama. aduhai ya Rabb... teman pasrah dan sedih kerana gagal memenuhi harapan mereka. teman tak alim. teman tak warak. nak sampai ke tahap Hamba Allah entahlah... jauh lagi. apa yg teman ada kini adalah usaha2 menujuNYA. teman belum mampu dalam banyak hal agama. moga2 Allah mengasihani teman dan kita semua dan membukakan jalan agar kita menjadi makhluk yg sentiasa bersyukur...
ketiga : berbuka dalam kereta on the way blk ipoh. nak berhenti belum sampai r&r. nak makan kurma lupa bawak. nak minum air takde. last2 teringat roti toast them gardenia dlm beg (beli tapi tak sempat makan masa sahur)... alhamdulillah, telan saja sekeping. sampai ipo, wife ingat dah buka/makan... tiada juadah lagi. aduh, masak sendiri!
keempat : housemate tiba2 out station. haha, sahur sorang2, ala kadar betul!

ok, ada meeting! jumpa lagi.

wallahua'lam