BERSAMA TUNTUTAN AS-SUNNAH

  • IKUTILAH AS-SUNNAH
  • “Katakanlah: Jika kamu (benar-benar) mencintai Allah, ikutilah aku (Rasulullah s.a.w.), niscaya Allah mengasihi dan mengampuni dosa-dosamu. Allah Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.” (QS. Ali 'Imraan, 3:31)
  • لَقَدْ كَانَ لَكُمْ فِي رَسُولِ اللَّهِ أُسْوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَنْ كَانَ يَرْجُو اللَّهَ وَالْيَوْمَ الآخِرَ وَذَكَرَ اللَّهَ كَثِيرًا “Sesungguhnya telah ada pada (diri) Rasulullah itu suri teladan yang baik bagimu (iaitu) bagi orang yang mengharap (rahmat) Allah dan (kedatangan) hari kiamat dan dia banyak menyebut Allah.” (QS. Al Ahzab, 33:21)

Pakcik & Makcik

Pakcik & Makcik
Teringat 14 tahun dulu...

Friday, September 26, 2008

Sayu...

salam ukhwah...

nampaknya Ramadhan bakal melabuhkan tirainya tak berapa hari saja lagi. sayunya rasa hati... belum banyak amal ibadah terlaksana pun tak bertambah, tetiba dah nak pergi. lebih sayu jika teringat... mungkin ini Ramadhan terakhir buat diri ini? apakah kesudahan hidup hanya dengan bekalan Ramadhan tak seberapa lagi seperti tahun2 terdahulu juga? Allah... terlalu rugi rasanya. moga2 ada belas Allah terhadap kita, moga ada izinNYA buat kita temui Ramadhan 1430H nanti dan mungkin beberapa kali lagi sebelum akhir hayat kita...

banyak kelemahan yg belum diatasi. banyak kekurangan belum dipenuhi. namun Allah, kasihanilah diri ini dan kami semuanya. lapangkanlah dada kami, lembutkanlah pintu hati kami, kurniailah hidayahMU agar kami sentiasa hidup beramal soleh... Masukkanlah kami ke dalam golongan org yg diampuni dan KAU kasihi, ya Rabb!

di kesempatan ini, teman suka mengambil peluang merafakkan sembah memohon jutaan kemaafan dari semua yg pernah teman kenali pun juga yg pernah berurusan. ampunilah segala dosa dan kesalahan teman. teman tidak menyimpan sedikit pun rasa dendam kepada sesiapa kerana pada teman tiada dosa org lain pd teman. semua silap memang berpunca drp diri teman yg lemah ini... jika ada ihsan Allah menunaikan doa teman, izinkanlah teman memohonkan keampunan buat kita semua... moga2 kita mendapat kesudahan mati dalam iman.

puasa kali ini, teman berpeluang berbuka 3 kali di hotel. sekali di hotel 5 bintang, 2 kali di hotel 3 bintang. apa yg teman dapati... per pax hampir rm60 di 3 bintang dan mencecah rm80 di 5 bintang. maksudnya apa? kita berbelanja lebih (terlalu berlebihan?) sewaktu Ramadhan... teman ke hotel 5 bintang atas jemputan menghadiri bengkel oleh sebuah syarikat security dan mewakili pejabat. ke hotel 3 bintang mewakili pejabat ke bengkel anjuran agensi kpm. jika nak pergi sendiri? minta maaf... teman tidak suka berbuka di hotel kerana iman yg goyah. risau terlebih dan terlampau!

apa yg cuba teman sampaikan? dari pengamatan teman, org2 kita... berebut2 mengambil juadah sebelum azan... telan air liur tengok beberapa pinggan full loaded! ada yg 3-4 jenis air dalam gelas2 bersusun depan mata. ada tapi tak ramai yg menjamah kurma sbg juadah berbuka. mengapa sunnah Nabi SAW diabaikan, wallahua'lam. yang sedihnya, org kita makan... makan... makan... tetapi majoritinya apa yg diletakkan di pinggan akan lbh byk tersisa. jarang2 nampak pinggan kosong. mengapa? tamakkah kita? teman sukar hendak memberi jawapan tetapi rumusan teman ialah... jangan mengada2 kalau berbuka di hotel! even you are invited (foc)... jangan salah guna nikmat yg Allah beri. memang juadah terlalu byk... tetapi jgn lupa kita berpuasa, kawallah diri... sayang 1000 x sayang.... di waktu berbuka segalanya terlerai dan kita terbawa2 sifat tamak, membazir dan sewaktu dgnnya...

lebih syahdu... tempat solat disediakan... even imam tarawih disediakan. namun... ke mana perginya majoriti org kita? pujian teman buat hotel de palma, ampang kerana begitu prihatin menyediakan surau yg selesa, imam yg bacaannya ada umphhh... siap sesi qiamullail.. tetapi sekali lagi... ke mana org kita? saja nak kongsi kisah... sewaktu teman menunggu isya'... masuklah 3-4 org hambaNYA yg hendak solat Maghrib. teman tak selesa kerana lagi 1-2 minit akan isya'... jadikan cerita... one of them ditolak ke depan utk imamkan solat... lucky... dia sedar waktu dah habis. dia bgtau jemaahnya... tak boleh solat maghrib dah... nak masuk isya'. lega teman mendengarnya tetapi dalam hati, teman sedih pula... kaum teman dah meninggalkan maghrib kerana sibuk berbuka, bersembang dan merokok! bukan nak tuduh tapi memang teman nampak mereka merokok dan sembang2 depan surau! nak tau selepas itu apa? teman terkejut badak bila "imam" tadi memaklumkan kpd jemaahnya... takpe, kita jamak aje maghrib dengan isya'.... tu dia! boleh ke macam tu? Allah, berikanlah kami semua hidayahMU...

itulah antara asam garam berpuasa di rantau orang... banyak yg teman pelajari tetapi suasana berbuka di hotel memang telah beberapa tahun teman lalui... memang begitulah perangai ramai org kita. apa yg teman mampu hanyalah berdoa agar kita semua insaf. paling tidak biarlah teman mampu betulkan diri sendiri...

wallahua'lam. hari ni ramai kami kat sini 'last day' sebelum bercuti.. cuti seminggu ni rasanya teman nak qadakan masa2 yg terhilang drp berpuasa dan berbuka dgn anak2 dan keluarga. moga Allah mengasihani kita semua dan diberi kesempatan beraya dengan penuh rahmat. sekali lagi... jgn ulang sikap buruk ketika berbuka sewaktu berhari raya. biarkan tv2 kat malaysia sesat dgn kaedah beraya bersama konsert2, nyanyi2, hindi movie, dancing2... kita kawallah diri. ingat: aidilfitri merupakan perayaan agama Islam. jangan nodainya dgn kaedah beraya yg songsang spt anjuran tv2 tu. bykkan bersyukur, bertakbir, bertasbih, bertahmid dan saling kunjung-mengunjung... jangan lupa puasa sunat enam, ok? kita boleh!!

ampun maaf. semoga ada kesempatan bertemu lagi selepas raya.
wassalam.